lördag 12 september 2015

Vädjan till mig själv

Nu på kvällen har jag haft känningar i hjärtat, tryck och stickningar. Det är kanske bara muskelspänningar och ingen fara men det skulle kunna vara allvarligt och det borde vara en väckarklocka! På kvällen känns det som jag med klarsyn vet hur jag vill ha det - en viktminskning och ordentlig motion varje dag. Jag förstår att det är svårt på dagen och att det lätt blir en fixering vid mat när jag börjar mixtra med den. Men som det är nu frossar jag i kolhydrater och godis. Jag vet inte om det är rätt väg att gå att köra LCHF igen eftersom det kan vara svårt att snabbt få fram god och bra mat. Det är så enkelt tex med mackor. Men jag vet att LCHF funkar. Jag går ner i vikt, jag äter mig mätt och hyfsat nöjd.

Skulle jag inte bara kunna köra LCHF fram till jul och sen utvärdera hur det har gått och ev. ställa om kosten till mer vanlig men begränsad? Jag vet att varje dag har varit en kamp nu sist jag körde LCHF....men jag kan ju vara lite mer liberal....alt low carb med ex mackor OM jag inte överdriver. Max 3 på mornarna tex. Fast samtidigt gillar jag min äggfrukost rätt bra, om jag äter tillräckligt många ägg (oftast räcker inte 3, men på 4 står jag mig ganska bra!).

Grejjen är att om jag kör "liberal" LCHF eller low carb så hamnar jag ofta i kolhydratsfrosserier. Men om jag begränsar det på förhand kanske det går bättre?

Max 3 mackor på morgonen och max 2 på kvällen (ELLER mellanmål, inte både ock). Liberal med alla grönsaker! (Förutom potatis, om jag äter det ska det vara väldigt få, väldigt kontrollerat). INGEN pasta. INGET godis. INGA kakor. INGEN mörk choklad. Helst inga frosserier på bara ost eller ost och Finn Crisp heller. Helst, men bättre det än annat om det krisar.

Jag går nu stadigt upp i vikt eftersom jag frossar. Dvs proppar i mig massa choklad och kakor fast jag inte ens är sugen bara för att jag inbillar mig att jag kan nu när jag hoppat av LCHF tills vidare.

Jag vädjar till mig själv att läsa detta imorgon om jag har invändningar. Jag vädjar till mig själv att tänka över hur jag vill leva och mina mål. Och att inte sumpa EN ENDA DAG TILL!! Och att bemöta det jag skrivit och förklara hur jag tänker och mår om jag tvunget ska frångå denna planering!!

Sammanfattning: Imorgon börjar jag med LCHF (alt den lightversion som står exakt specificerad ovan!).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar